xerion-25-interview-stage

Ez egy hosszú utazás volt.

Közel 20 évnyi fejlesztés után 1997-ben jelent meg az első generációs XERION. Tomislav Novoselac, a CLAAS archívumvezetője és vállalati történésze elmagyarázza, miért tartott ilyen sokáig a piacra kerülés és milyen alapvető jellemzőket őrzött meg a traktorrendszer a mai napig.

Mi késztette tehát a betakarítás specialistájaként ismert CLAAS márkát arra, hogy traktort építsen?

Számos tényező játszott közre. Először is, a traktor a legfontosabb gép egy gazdaságban, mivel nagyon sok tevékenység alapját képezi, talajműveléstől és a vetéstől kezdve a különböző telephelyi feladatokig. A CLAAS számára tehát csábító lehetőség volt, hogy saját traktort kínálhassunk. A kilencvenes években aztán a gazdasági szükségszerűségek kerültek előtérbe, mivel a kereskedőhálózatok egyre inkább olyan beszállítókra összpontosítottak, melyek teljes termékpalettát tudtak kínálni. A traktorok nélküli mezőgazdasági gépgyártók ebben a környezetben nehezen boldogultak. És végül, de nem utolsósorban a saját traktor gyártása August Claas és fia, Helmut Claas régi álma volt, amelyet több évtizeden át követtek.

Miért volt olyan fontos számukra a projekt?

Helmut Claas különösen meg volt győződve arról, hogy egy multifunkciós traktor gazdaságosabbá teheti a gazdálkodást. Úgy látta, hogy egy mezőgazdasági gép legdrágább alkatrésze a hajtáslánc. Úgy gondolta, hogy nagyon hatékony lenne, ha egy mezőgazdasági traktort különböző eszközökkel, felépítményekkel lehetne használni a gazdaságban végzett különféle feladatok elvégzésére. Ugyanakkor egy enynire sokoldalú és emellett nagy teljesítményű, azaz több mint 200 lóerős traktor olyan szokatlan koncepció volt, amellyel a márka kitűnhetett a traktorok piacán a versenytársak közül.

Mik voltak a XERION elődei?

Az 1957-ben bemutatott HUCKEPACK bizonyos értelemben a XERION elődje volt. Ez a jármű egy olyan munkagép-hordozó volt, amely számos feladatra, például talajművelésre, vetésre és még kaszálásra is használható volt. A HUCKEPACK igazán egyedi tulajdonsága azonban az volt, hogy kombájnná alakítható volt. A típus műszaki nehézségek miatt azonban csak 1960-ig maradt gyártásban. Ezután jött a HSG (a név egyben a hidrosztatikus erőátvitel német rövidítése). Ez egy prototípus volt, amelyen a CLAAS 1968 és 1972 között dolgozott, hogy tesztelje a váltót, amelyről a nevét kapta. Ez is egy többcélú jármű volt, négy azonos méretű kerékkel. Ezután 1978-ban indult el a 207-es projekt, amelyből később a XERION lett.

Ezt követően még majdnem 20 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a XERION először megjelenjen.

Igen, hosszú volt az utazás a piaci bevezetésig. De Helmut Claas számára elengedhetetlen volt, hogy a cég által gyártott traktor - a rivális márkákkal ellentétben - fokozatmentes sebességváltóval rendelkezzen, ami nagyobb kényelmet biztosít a szántóföldi munka során. Ez akkoriban teljesen újszerű koncepció volt, így talán nem meglepő, hogy nehéznek bizonyult megfelelő beszállítót találni. A CLAAS mérnökei több fokozatmentes sebességváltót teszteltek, sőt, maguk is kifejlesztettek egyet, mire végül a kilencvenes évek közepén megtalálták a megoldást, és ekkor született meg a XERION.

Hogyan fogadták a gazdák a XERION első generációját?

Nagy sikert aratott a kiválasztott ügyfeleknél, akik elsőként próbálhatták ki a XERION típust. Az első generációnak azonban volt néhány hiányossága. Több motorerőre volt szükség, valamint a fokozatmentes sebességváltó nem egészen úgy működött, ahogy reméltük. Ezért a második generációba, azaz a XERION 3300 és 3800 modellbe ZF sebességváltót építettünk be. Ezek a modellek 2003-tól kerültek forgalomba az új standard traktorokkal együtt. Azóta a XERION igazán népszerűvé vált.

A XERION típusnak nagy rajongótábora van, és nagy érdeklődést vált ki az iparágban. Ez a kezdetektől fogva így volt?

Nem. A népszerűsége fokozatosan nőtt, ahogy világossá vált a piac számára, hogy a XERION számos egészen különböző feladatra használható. Aztán ott volt a gép hatalmas mérete és teljesítménye. A teljesítménynek és a sokoldalúságnak ez a kombinációja még ma is sokakat lenyűgöz.

Hogyan fejlődött a XERION az elmúlt 25 év során?

Napjainkban már sokkal erősebb és sokkal több elektronikus megoldással rendelkezik. Az alkalmazási területek is eltolódtak. A XERION gépeket eredetileg például cukorrépa betakarítására szántnák, bár ez nem igazán vált be. Manapság viszont a XERION nagyon népszerű az olyan feladatkörökben, mint a hígtárgya-kijuttatás és a siló taposás.

A XERION régi értékei viszont megmaradtak?

Igen, azt mondanám. A XERION mindhárom alapvető jellemzője megmaradt. Ma még sokoldalúbb, mint eredetileg tervezték, és a hóeltakarítástól egészen a faaprításig egyre szélesebb körben használják. Ráadásul a XERION még mindig fokozatmentes sebességváltóval rendelkezik, és továbbra is egy teljes értékű nagy traktor, amely olyan hagyományos feladatokat is el tud látni, mint például a szántás és a talajművelés.

Mit gondol, hogyan fog fejlődni a XERION a jövőben?

A teljesítmény valószínűleg növekedni fog. A talajvédelem egyre fontosabb kérdéssé válik. Azt is könnyen el tudom képzelni,hogy a jövőben a traktorrendszerhez még több gumihevederes hajtásrendszer lesz elérhető. Emellett a digitális kezelőtámogató rendszerek valószínűleg nagyobb szerepet fognak játszani, illetve új alkalmazási területek is megjelenhetnek. De a XERION fő erősségei - a sokoldalúság és a hatékonyság - megmaradnak.

Minden cikk a 25 éves XERION traktorról